Sparren? »

Muziek

  • 26 February 2018
  • Door: Ingrid

Dat muziek iets met ons doet valt niet te ontkennen. Een liedje op de radio kan herinneringen bij ons oproepen van jaren geleden. We kunnen helemaal opgaan in de muziek bij een concert. Tijdens bijeenkomsten wordt muziek vaak gebruikt voor het invullen van de achtergrond. Maar je kunt met muziek meer bereiken. 

Wetenschappers doen al jaren onderzoek naar het effect van muziek. Dick Swaab, neurobioloog en hersenonderzoeker bekend van de bestseller 'Wij zijn ons brein' zegt: "Muziek brengt de groep bijeen en kan zo resulteren in gemeenschappelijke overlevingsstrategieën. Muziek beïnvloedt ook de stemming, bijvoorbeeld op het slagveld met de trommels voorop. Sterk ritmische muziek wordt ingezet om de motoriek op gang te brengen. Neurochirurgen die aan een lange operatie beginnen gebruiken muziek om hun concentratie te verhogen." Swaab laat zien hoe muziek een groot aantal hersengebieden stimuleert, de delen die te maken hebben met leren, beloning, emoties, motoriek (dans), de hormoonspiegel en de bloeddruk. De kracht van muziek kan dus niet worden onderschat. 

Afgelopen november was ik in het theater aanwezig bij de bijzondere documentaire-voorstelling 'Nieuwe familie', met Sanne Vogel en haar Syrische vrienden Amir & Muayad. Een boeiend verhaal over verschillen en overeenkomsten, vriendschap en het missen van iedereen die je kwijtraakt als gevolg van een oorlog. Op de rij voor mij zat een Syrisch gezin met jong volwassen kinderen. De voorstelling was geheel in het Nederlands en ik had geen idee of ze alles goed konden verstaan. Toen het nummer 'Follow the sun' krachtig werd ingezet kreeg ik kippenvel. Bij het gezin voor mij stroomden de tranen over de wangen. 

Niet geremd door de gedachten in ons brein kan muziek ons ook raken, direct op ons gevoel. Emotie dus. Emotie komt van het Latijnse woord emovere wat betekent 'bewegen'. Emoties creëren en mensen in beweging brengen is precies waar het bij het ontwerpen van een 'bijeenkomst die er toe doet' om draait. 

Zelfs het tempo van muziek kun je inzetten om mensen in beweging te brengen. Onderzoek laat zien dat klanten in een supermarkt langer op een bepaalde plaats blijven bij rustige achtergrondmuziek dan bij snellere nummers. Ook kledingwinkels en warenhuizen maken gebruik van dit effect. Het blijkt dat bij de juiste muziek klanten meer gaan uitgeven en als verkeerde muziek wordt gedraaid ze de winkel eerder verlaten. Bij meetings adviseer ik altijd up tempo muziek te gebruiken als gewenst is dat mensen snel van zaal wisselen. En een rustiger tempo wanneer het nodig is dat mensen nog wat langer blijven hangen. 

Door te begrijpen hoe (achtergrond-)muziek je evenement kan beïnvloeden kun je een event ontwerpen dat van begin tot einde boeit. 

Wil je meer weten over energieke events met meer impact? Download onze whitepaper voor gratis tips en inzichten. 


Foto: Unsplash


Meer blogs

Terug naar overzicht